Workshop erfgoed kindvriendelijk - Verslag

Vorming erfgoed kindvriendelijk

Hoe kan je kinderen op een speelse en leuke manier laten kennis maken met erfgoed? Barbara van Casa Blanca nam tijdens de vorming op 23 september samen met ons erfgoedactiviteiten onder handen. Nieuwe en speelse methodieken werden aangereikt om erfgoedactiviteiten 100 procent 'kidsproof' te maken!

In dit verslag lees je enkele tips vanuit de vorming. Wil je zelf aan de slag? Neem contact op met zuidwest, we helpen je graag verder.

3 pijlers van een erfgoedactiviteit voor kinderen:

  • Erfgoedbeleving staat centraal. Erfgoedbeleving is iets universeels maar tegelijk afhankelijk van persoon tot persoon. Het is bovenal wat iemand onthoudt van een museumbezoek of actviteit. 
  • Hou een open blik op het erfgoed: vul niet alle inhoud in.
  • Maak erfgoed toegankelijk: creëer een toegang om het object te ontdekken.

4 stappen om een activiteit te creëren:

  • Doelstellingenkader. Bepaal wie het publiek is, hou rekening met de 'bagage' van je doelpubliek. Gaat het om een bezoek in groepsverband, met de klas of familie? Wat zet je centraal: recreatie of educatie of een evenwicht tussen beide? Wat is het budget, wat zijn de mogelijkheden? 
  • Research/prosectie. Om welk erfgoed gaat het, wat is er, wat weten we.
  • Creatieve fase. 
  • Productiefase.

Tips:

  • Met behulp van een Dynamo3-subsidie kan je soms verder springen wanneer je met een klas samenwerkt. Een school kan tot maximaal 2000 euro subsidie ontvangen wanneer de klas met minimaal 1 culturele partner samenwerkt. De school dient zelf de aanvraag in te dienen, als culturele partner kan je hierin begeleiden. 
  • Vermeld de eindtermen bij je activiteit wanneer je focust op scholen. Denk hierin breed en werk multidisciplinair. Focus niet enkel op geschiedenis maar kijk bijvoorbeeld naar termen als media, techniek, drama, enz. 
  • Met de App Animate it kan je heel makkelijk stop-motion filmpjes maken. 
  • Zorg voor een uitloper voor je activiteit. Kinderen werken niet allemaal op hetzelfde tempo. Door enkele vrije opdrachtjes te voorzien kunnen ook de snellere kinderen bezig blijven.