Meer mensen bereiken met sociale media - 6 tips

Erfgoed zuidwest op Facebook

Via Facebook, Instagram of Twitter kan je snel berichtjes delen met je achterban. Hoe ga je ermee aan de slag? Met deze zes tips werk je aan een breder bereik van je kanalen en een hogere interactie met je volgers. 

  1. Van Maria Lichtmis tot Blue monday en van Darwin-day tot Pi-dag. Bijna elke dag valt er iets te vieren, ideale momenten om een berichtje op jouw sociale media-kanalen te plaatsen. Pannenkoeken op Maria Lichtmis of een oud biologieboek uit jouw collectie voor Darwin-day? Jaarlijks publiceert I like media een kalender met alle mogelijke dagen waaraan je jouw berichtje kan haken. 
  2. Interactie werkt! Wil je dat een berichtje veel getoond wordt bij je volgers? Probeer dan voldoende interactie met je publiek te krijgen. Zo kan je werken met een quiz. Een oude foto van jouw gemeente? Vraag bijvoorbeeld aan je volgers of ze de locatie herkennen. 
  3. Geef je publiek een stem. Moeilijke keuzes? Laat je volgers mee beslissen! Ben je bijvoorbeeld op zoek naar het geschikte beeld voor jouw publicatie? Laat je volgers stemmen op de mogelijke voorstellen en bepaal zo je keuze.
  4. Geef je vereniging een gezicht. Wie is er actief in jouw vereniging? Wie bakt de lekkerste koekjes voor de wekelijkse bijeenkomsten? Wie is bij jullie verantwoordelijk om het archief te ordenen? Zet de leden van jouw vereniging in de kijker, bijvoorbeeld met een foto en een tekstje waarin ze zich voorstellen.
  5. Praat niet enkel over jezelf. Zie je interessante berichten bij andere organisaties? Deel deze op je pagina. Je doet er niet enkel de andere organisatie een plezier mee, je maakt je eigen organisatie ook bekend. En wie weet deelt deze organisatie binnenkort ook jouw bericht? 
  6. Vertel een verhaal. Interessante ontdekkingen over het verleden van je organisatie? Of een nieuwe schenking aan jouw archief? Met tekst en beeld kan je jouw ontdekking publiek maken. 

zie ook