Aan de slag met je nieuwsbrief - 8 tips

Nieuwsbrief

Hou je de leden van de organisatie op de hoogte met een nieuwsbrief? Met deze acht tips breng je je nieuwsberichten op een overzichtelijke en aantrekkelijke manier. 

  1. Maak de lezer nieuwsgierig door het schrijven van een goede onderwerpregel. Hou de onderwerpregel kort en vertel iets over de inhoud van de nieuwsbrief. Onderwerpregels als 'nieuwsbrief activiteiten december' nodigen minder uit om de inhoud te lezen. Misschien kan je een vraag stellen om je contacten te prikkelen? Vermijd woorden in hoofdletters en tekens als #, @, %,... Deze zijn gevoelig voor spam-filters. Ze kunnen met andere woorden bij de ongewenste mails terecht komen. 

  2. Zorg voor een mooie lay-out. Als je nieuwsbrief er aantrekkelijk en overzichtelijk uitziet, heb je meer zin om die te lezen. Accentueel woorden door ze in vet te plaatsen. Woorden onderstrepen doe je beter niet, dan verwachten je lezers dat je op deze woorden kan klikken (hyperlink). Zorg voor witruimte en gebruik opsommingsstreepjes. Maak gebruik van afbeeldingen, indien mogelijk met mensen op. Dat verhoogt de aandacht van de lezer. 

  3. Maak je nieuwsbrief niet te lang. Zorg dat er maximum 7 verschillende items instaan. 

  4. Plaats de belangrijkste info bovenaan je nieuwsbrief. Dit springt meteen in het oog en lezers die snel afhaken hebben deze boodschap dan toch gezien.

  5. Gebruik korte zinnen. Lange zinnen zijn snel moeilijk leesbaar. Bovendien haken lezers online vaker af dan bij een tekst op papier. Pas je daaraan aan en breng helder en duidelijk de boodschap.

  6. Gebruik activerende taal. Als je wil dat je lezer actie onderneemt, gebruik dan de gebiedende wijs. ‘Schrijf je nu in’ zet bijvoorbeeld meer aan tot actie dan ‘Je kan je nu inschrijven’.

  7. Plaats je contactinformatie onderaan de nieuwsbrief en indien je dit hebt, de link naar je website of sociale media. Op die manier weten de lezers hoe ze je kunnen contacteren, waar ze meer informatie kunnen vinden en hoe ze eventueel kunnen uitschrijven voor je nieuwsbrief.

  8. Wees persoonlijk. Zo bouw je een band op met je lezers.

zie ook