The Richter Experience

ontsluiting
onderzoek

Na de wereldtentoonstelling in 1958 verhuisde het Joegoslavië paviljoen, van de hand van architect Vjenceslav Richter, naar Wevelgem. Het paviljoen werd er 'gerecycleerd' om dienst te doen als schoolgebouw voor het Sint-Pauluscollege in Wevelgem. In 2018 viel het 60-jarige bestaan van dat college samen met het 30-jarige bestaan van de Wevelgemse heemkring Wiblinga. Om deze verjaardagen in de kijker te zetten belichtte een expo in het paviljoen in juli en augustus de kunst van Vjenceslav Richter.

Richter werd in het paviljoen niet als architect in de verf gezet, maar als kunstenaar. Hij was namelijk betrokken bij twee kunststromingen in het Joegoslavië van de jaren 50 en 60. EXAT 51 (Eksperimentalni Ateljer), gestart in 1951, zette zich af van de kunst in Joegoslavië uit het interbellum. De leden van het multidisciplinaire EXAT 51 brachten geometrische abstracte kunst gebaseerd op industrieel design dat toen nog in de kinderschoenen stond. De tweede stroming, New Tendencies (1961-1973), bestond uit een verzameling van neo- constructieve en neo-concrete, optische, geprogrammeerde, kinetische en computer-art werken. Deze kunststroming mondde uit tot de 'computer visual art' door het aanwenden van de computer als tool om kunstwerken te ontwerpen.

Naast de werken van Richter liet de tentoonstelling de bezoeker ook kennismaken met Kroatië, Richter, Expo 58 en de geschiedenis van het college. Het project kwam er in samenwerking met het museum voor hedendaagse kunst te Zagreb (MSU). Het paviljoen vormde voor dit evenement een uniek decor, waarin de kunst en architectuur uit het naoorlogse Joegoslavië centraal stonden. Op 7 juli 2018 opende de expo met een academische zitting. 

Het project The Richter Experience werd financieel ondersteund door erfgoed zuidwest.